Prawo Ochrony Środowiska
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt

Prawo Ochrony Środowiska

Banner
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt
Różne o środowisku

Uchwała dotycząca Strefy Czystego Transportu w Krakowie do kosza, czy NSA ?

przez Damian Buniak 12 stycznia 2024
0 komentarzy
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

W dniu wczorajszym (11 stycznia 2024 roku) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie rozpatrywał trzy skargi na uchwałę Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 roku, nr C/2707/22, którą wprowadzono Strefę Czystego Transportu w Krakowie (SCT).  

Dwie skargi zostały odrzucone z powodu braku wykazania interesu prawnego do ich złożenia przez skarżących, natomiast jedna z nich złożona przez Wojewodę Małopolskiego została uwzględniona, skutkiem czego unieważniono ww. uchwałę.

Ogólnie rzecz biorąc uchwała zakłada, że w granicach administracyjnych miasta Krakowa – z wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad – nie będą mogły jeździć samochody benzynowe wyprodukowane przed 2000 rokiem i diesle osobowe sprzed 2009 roku, a jeśli chodzi o autobusy i ciężarówki te wyprodukowane przed 2008 rokiem.

Strefa czystego transportu ma zacząć obowiązywać częściowo w lipcu 2024 roku, a w pozostałej części w 2026 roku. 

USTAWA O ELEKTROMOBILNOŚCI STANOWI PODSTAWĘ WYDANIA UCHWAŁY O SCT

Przypomnieć należy, że ww. uchwała została podjęta na podstawie ustawy z dnia 11 stycznia 2018 roku o elektromobilności i paliwach alternatywnych, która w założeniu określa m.in. warunki funkcjonowania strefy czystego transportu. 

Ustawa ta przewiduje, że w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko na terenie gminy można ustanowić strefę czystego transportu obejmującą drogi, których zarządcą jest gmina, do której zakazuje się wjazdu pojazdów samochodowych innych niż: elektryczne, napędzane wodorem, napędzane gazem ziemnym. Od tej zasady ustawa przewiduje oczywiście wyjątki dotyczące np. pojazdów różnych służb publicznych (policji czy wojska). 

Ww. ustawa określiła podstawowe wymagania, co do treści takiej uchwały – musi ona zawierać: 1/ granice obszaru strefy czystego transportu; 2/ sposób organizacji ruchu w takiej strefie; 3/ sposoby podania do publicznej wiadomości treści uchwały; 4/ wysokość oraz sposób poboru opłaty za wjazd do strefy. 

Te elementy zostały ujęte w ww. uchwale.

WSA w Krakowie uznał jednak, że w sposób wadliwy. Czy słusznie ?

TREŚĆ UCHWAŁY DOTYCZĄCEJ STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Uchwała Rady Miasta Krakowa z dnia 23 listopada 2022 roku stanowi m.in., że:

§ 1. W celu ograniczenia negatywnego oddziaływania emisji zanieczyszczeń z transportu na zdrowie ludzi i środowisko ustanawia się Strefę Czystego Transportu w Krakowie (SCT), obejmującą drogi, których zarządcą jest Prezydent Miasta Krakowa.

§ 3. Granice obszaru SCT stanowią granice administracyjne miasta Krakowa. Dokładna lokalizacja wjazdu do i wyjazdu z SCT na układzie drogowo – ulicznym będzie uregulowana projektem organizacji ruchu, w zależności od uwarunkowań geometrycznych oraz możliwości lokalizacji oznakowania, zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i efektywności ruchu drogowego. Granice obszaru SCT oznaczone zostaną znakami drogowymi. Granice obszaru SCT mogą być dodatkowo oznaczone, w szczególności zgodnie z zasadami Systemu Informacji Miejskiej.

WYROK UNIEWAŻNIŁ UCHWAŁĘ DOTYCZĄCĄ STREFY CZYSTEGO TRANSPORTU

Z ustnego uzasadnienia wyroku wynika, że zasadniczym zarzutem Sądu pierwszej instancji do ww. uchwały jest   nieprecyzyjne określenie granic SCP, choć z takim zarzutem można byłoby dyskutować z uwagi na to, że Gmina Kraków podjęła już np. uchwałę o strefę płatnego parkowania, która w podobny sposób określa jej granice, a uchwała obowiązuje już od wielu lat i nie została podważona przez Sąd.

Dlatego Gmina winna jednak zastanowić się nad zaskarżeniem tego wyroku do Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA), pomimo składanych już deklaracji (zaraz po wyroku), że nie będzie skargi kasacyjnej w tej sprawy.

Szkoda bowiem środków, czasu i nadziei na wprowadzenie Strefy Czystego Transportu w Krakowie. 

Złożenie wniosku przy skardze kasacyjnej do NSA o rozpatrzenie jej na posiedzeniu niejawnym spowodowałoby, że zarzuty Gminy nie byłyby rozpatrywane przez Sąd drugiej instancji na rozprawie za trzy lata, a znacznie szybciej – bo do 15 miesięcy. 

Skontrolowanie wyroku Sądu pierwszej instancji (ważności uchwały) przez Naczelny Sąd Administracyjny dałoby z pewnością pewność, czy rzeczywiście obszar strefy został w sposób błędny oznaczony. Niezależnie od tego wyrok NSA zarysowałby również wytyczne już nie tylko dla Gminy Kraków, ale i wielu innych gmin, jakie treści winny się znaleźć w tego typu uchwale, by można było ją uznać za ważną.

Tym bardziej, że sprawa jest całkowicie precedensowa. 

Zbliżające się wybory samorządowe mogą spowodować, że „poprawianie” uchwały zajmie kolejne lata 🙁 

 

 

Uchwała dotycząca Strefy Czystego Transportu w Krakowie do kosza, czy NSA ? was last modified: 12 stycznia, 2024 by Damian Buniak
Damian Buniak

Skomentuj Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

poprzedni wpis
Wprowadzenie w planach miejscowych stosownych regulacji może uzdrowić powietrze w gminach
następny wpis
Dzielenie inwestycji w celu uniknięcia obowiązku sporządzenia raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (etapowanie inwestycji w celu obejścia prawa)

Podobne wpisy

Decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu

28 listopada 2017

Zarządzenie pokontrolne inspekcji ochrony środowiska

10 stycznia 2020

Za czasowe wyłączenie gruntów rolnych lub leśnych z produkcji grozi również sankcja finansowa

30 września 2017

Hałas. TEREN OBJĘTY OCHRONĄ AKUSTYCZNĄ

8 sierpnia 2024

Brak pozwolenia emisyjnego na eksploatację instalacji

8 lutego 2017

Odpowiedzialność za działalność bez pozwolenia emisyjnego

24 lutego 2017

Liberalizacja możliwości wycinki drzew od 1 stycznia 2017 roku

12 stycznia 2017

Kiedy powstaje szkoda w środowisku

3 marca 2017

Damian Buniak

Damian Buniak

Na łamach tego bloga podejmuję tematykę związaną z prawem ochrony środowiska i przyrody. Więcej..

Social Media

Facebook Twitter Linkedin

Tematy Główne

  • Decyzja środowiskowa
  • Instalacje w prawie ochrony środowiska
  • Ochrona przyrody
  • Odpady
  • Prawo wodne
  • Różne o środowisku

Subskrypcja

Kancelaria

Kancelaria Radców Prawnych Dagmara Buniak i Damian Buniak
ul. Krowoderska 5 lok 1
31-141 Kraków

Kontakt

tel.: +48 697 762 468
tel.: +48 607 841 258
email: damian@buniak.pl
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Polityka prywatności
  • Ograniczenie odpowiedzialności

© Damian Buniak


Powrót Na Górę