Prawo Ochrony Środowiska
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt

Prawo Ochrony Środowiska

Banner
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt
Ochrona przyrody

Wprowadzenie w planach miejscowych stosownych regulacji może uzdrowić powietrze w gminach

przez Damian Buniak 24 kwietnia 2023
0 komentarzy
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

Pisałem już tutaj o tym, że gminy posiadają instrumenty prawne pozwalające na dbanie o zdrowe powietrze. Takim instrumentem z pewnością jest możliwość uchwalenia w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zakazów związanych ze stosowaniem pieców na paliwa stałe. 

Praktyka pokazuje jednak, że wiele gmin (i nie tylko) uznaje, że takich zakazów nie można wprowadzić w planach miejscowych, albowiem zapisy w tym zakresie są unieważniane przez sądy administracyjne. Podnosi się bowiem argumenty, że tego typu regulacje (związane z zakazem stosowania pieców na paliwa stałe) należą wyłącznie do kompetencji samorządu województwa, tj. sejmiku województwa  (tzw. uchwały antysmogowe). 

Orzecznictwo sądów temu jednak przeczy. Wyroki, początkowo rozbieżne, powoli stają się jednolite w tym zakresie. 

Potwierdza to orzeczenie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 7 lutego 2023 roku, sygn. akt: II OSK 270/20, który uznał, że zapis zawarty w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego zakazujący stosowania pieców na paliwo stałe na danym terenie jest legalny, a gmina takie obostrzenia może wprowadzać. 

WSA NIE ZEZWALA NA ZAPISY W MPZP O ZAKAZIE STOSOWANIA PIECÓW 

Sprawa zaczęła się od tego, że Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z czerwca 2019 roku uznał, opierając się na przepisach Prawa ochrony środowiska, że to nie rada gminy w miejscowym planie, ale sejmik województwa, w tzw. uchwale antysmogowej, jest uprawniony do podjęcia uchwały zakazującej stosowania pieców. W konsekwencji Sąd ten unieważnił zapisy planu miejscowego, które zakazywały wykonywania instalacji na paliwa stałe w obiektach budowlanych.

NSA ZEZWALA NA ZAPISY W MPZP O ZAKAZIE STOSOWANIA PIECÓW

Naczelny Sąd Administracyjny wyraził w tym temacie inne stanowisko – uznając, że tego typu zakazy mogą się znaleźć z miejscowym planie. 

Podkreślił, że obowiązkowym elementem planu miejscowego są zapisy dotyczące zasad ochrony środowiska, przyrody i krajobrazu, a dodatkowo w tym zakresie plan powinien zawierać nakazy, zakazy, dopuszczenia i ograniczenia w zagospodarowaniu terenów wynikające m.in. z potrzeb ochrony środowiska, o których mowa w szczególności w art. 72 i 73 Prawa ochrony środowiska. 

Gminy bowiem mają obowiązek w aktach planistycznych (studium i m.p.z.p.) zapewnić warunki utrzymania równowagi przyrodniczej i racjonalną gospodarkę zasobami środowiska, w szczególności przez uwzględnianie innych potrzeb w zakresie ochrony powietrza, wód, gleby, ziemi, ochrony przed hałasem, wibracjami i polami elektromagnetycznymi.

ZAPISY O OCHRONIE ŚRODOWISKA W MPZP TO OBOWIĄZEK 

Dlatego jak wskazuje NSA: „Przywołane w poprzednim akapicie regulacje w powiązaniu z koniecznością stosowania w procedurze planistycznej zasady zrównoważonego rozwoju nakładają wręcz na organy planistyczne obowiązek zagwarantowania możliwości zaspakajania podstawowych potrzeb społeczności, obecnych jak i przyszłych pokoleń, do potrzeb takich należy między innymi ochrona powietrza. Warunki utrzymania równowagi przyrodniczej i związana z tym ochrona powietrza jest jednym z elementów, które muszą znaleźć obligatoryjne odzwierciedlenie w treści planu miejscowego”.

SEJMIK WOJEWÓDZTWA MA INNE KOMPETENCJE NIŻ GMINA

NSA w cytowanym wyroku zaznaczył, że sejmik województwa ma kompetencje do wprowadzania zakazów w zakresie użytkowania urządzeń jakimi są instalacje, w których następuje spalanie paliw. Sejmik województwa nie posiada jednak uprawnień do wprowadzenia ograniczeń w zakresie budowy instalacji na paliwa stałe. 

NSA podnosi, że: „wbrew stanowisku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie Rada nie wkroczyła w materię tzw. uchwał antysmogowych. Kompetencja sejmiku województwa dotyczy określenia rodzaju i jakości paliw dopuszczonych do stosowania lub których stosowanie jest zakazane w obszarze danej instalacji, w której następuje spalanie paliw. Natomiast ustalenia planu miejscowego dotyczą nie tyle paliw spalanych w instalacjach, lecz dotyczą w ogóle możliwości wykonania takich instalacji w nowych obiektach budowlanych”.

Wprowadzenie w planach miejscowych stosownych regulacji może uzdrowić powietrze w gminach was last modified: 24 kwietnia, 2023 by Damian Buniak
Damian Buniak

Skomentuj Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

poprzedni wpis
Spory między gminą a województwem o ustanowienie obszaru chronionego krajobrazu  

Podobne wpisy

Uszkodzenie lub zniszczenie drzewa

21 października 2021

Spory między gminą a województwem o ustanowienie obszaru chronionego krajobrazu  

24 marca 2023

Kary pieniężne za usunięcie lub zniszczenie drzewa (krzewu)

25 marca 2021

Zasady wycinki drzew nie mogą być modyfikowane przez miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego

24 lutego 2023

Usunięcie drzewa wymaga zgody

28 sierpnia 2020

Damian Buniak

Damian Buniak

Na łamach tego bloga podejmuję tematykę związaną z prawem ochrony środowiska i przyrody. Więcej..

Social Media

Facebook Twitter Linkedin

Tematy Główne

  • Decyzja środowiskowa
  • Instalacje w prawie ochrony środowiska
  • Ochrona przyrody
  • Odpady
  • Prawo wodne
  • Różne o środowisku

Subskrypcja

Kancelaria

Kancelaria Radców Prawnych Dagmara Buniak i Damian Buniak
ul. Krowoderska 5 lok 1
31-141 Kraków

Kontakt

tel.: +48 697 762 468
tel.: +48 607 841 258
email: damian@buniak.pl
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Polityka prywatności
  • Ograniczenie odpowiedzialności

© Damian Buniak


Powrót Na Górę