Obszar chronionego krajobrazu obejmuje między innymi tereny chronione ze względu na wyróżniający się krajobraz o zróżnicowanych ekosystemach, czy też możliwość zaspokojenia potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem.
Groźba bezpowrotnej utraty takich walorów przyrodniczych stanowi uzasadnienie do wprowadzenia zakazów niezbędnych dla ochrony przyrody.
W ustawie o ochronie przyrody określono, jakie zakazy na obszarze chronionego krajobrazu mogą być wprowadzone i są nimi m.in zakaz: 1/ realizacji przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko; 2/ likwidowanie i niszczenia zadrzewień śródpolnych, przydrożnych i nadwodnych; 3/ wydobywanie do celów gospodarczych skał, torfu; 4/ wykonywanie prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu; 5/ dokonywanie zmian stosunków wodnych, jeżeli służą innym celom niż ochrona przyrody; 6/ likwidowanie naturalnych zbiorników wodnych; 7/ budowanie nowych obiektów budowlanych w pasie szerokości 100 m od: linii brzegów rzek, jezior i innych naturalnych zbiorników wodnych; 8/ lokalizowanie obiektów budowlanych w pasie szerokości 200 m od linii brzegów klifowych oraz w pasie technicznym brzegu morskiego.
SEJMIK WOJEWÓDZTWA WYDAJE UCHWAŁĘ
Wyznaczenie obszaru chronionego krajobrazu następuje w drodze uchwały sejmiku województwa.
Jednakże projekt uchwały sejmiku województwa, wymaga uzgodnienia z właściwą miejscowo radą gminy oraz właściwym regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Zdarza się nierzadko, że rada gminy odmawia uzgodnienia projektu opisanej wyżej uchwały. Może to jednak zrobić w szczególnych sytuacjach, a mianowicie, gdy przyjęcie tej uchwały prowadziłoby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających z ustaleń studium lub miejscowego planu w stopniu nieproporcjonalnym do wartości jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić.
SPORY DOTYCZĄCE OGRANICZENIA MOŻLIWOŚCI ROZWOJOWYCH GMINY
W praktyce występują zatem spory między samorządem województwa a gminą dotyczące ustalenia, czy faktycznie wskazane zapisy projektu uchwały w sprawie obszaru chronionego prowadziłyby do ograniczenia możliwości rozwojowych gminy wynikających ze studium lub planu przestrzennego w stopniu nieproporcjonalnym do wartości, jakie obszar chronionego krajobrazu ma chronić.
W SYTUACJACH TYLKO WYJĄTKOWYCH RADA MOŻE ODMÓWIĆ
Warto jednak pamiętać, że jeżeli rada gminy może odmówić takiego uzgodnienia, to w pierwszej kolejności winna dokładnie przeanalizować ustalenia zawarte w aktach planistycznych (studium i m.p.z.p.), a wynikami analizy podzielić się z organem wojewódzkim. Odmowa bowiem uzgodnienia, przy jednoczesnym braku dokonania wszechstronnej analizy może być zakwestionowana w przypadku skontrolowania przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze, czy też Sąd administracyjny.
Nie wystarczy zatem samo lakoniczne stwierdzenie przez gminę w odmowie uzgodnienia, że obszar chroniony będzie ograniczał możliwości rozwojowe gminy.