W prowadzonej przez naszą Kancelarię sprawie wójt, w odpowiedzi na wniosek starosty, wydał negatywną opinię w sprawie wydania spółce zezwolenia na zbieranie odpadów (kontynuację prowadzonej działalności związanej z odpadami).
Postanowienie zostało wydane na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy o odpadach, z którego wynika, że „Organ właściwy wydaje zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwych ze względu na miejsce prowadzenia zbierania odpadów lub przetwarzania odpadów”.
GMINY OPINIUJĄ W OGRANICZONYM ZAKRESIE ZGODĘ NA PRZEDŁUŻENIE DECYZJI NA ZBIERANIE ODPADÓW
Z brzmienia tego przepisu wynika, że postanowienie uzgadniające może być wydane jedynie w ograniczonym zakresie, tj. w zakresie kompetencji jakie przysługują wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi). W tym zakresie opinia może dotyczyć zasadniczo zgodności z przepisami planistycznymi, tj. dotyczyć materii, czy inwestycja planowana będzie zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla działki, na której będzie lub ma być kontynuowana dotychczasowa działalność związana z odpadami. Dlatego jeżeli działalność jest prowadzona zgodnie z planem to wójt (burmistrz, prezydent) może zasadniczo jedynie zaopiniować pozytywnie złożony wniosek.
Tymczasem w omawianej sprawie wójt – wykraczając poza swoje uprawnienia – stwierdził w postanowieniu, że wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów opiniuje negatywnie z uwagi na rzekome zwiększenie powierzchni magazynowania odpadów.
ZWOLNIENIE Z UZYSKIWANIA KOLEJNEJ DECYZJI ŚRODOWISKOWEJ NA ZBIERANIE ODPADÓW
Wójt podniósł w zaskarżonym przez naszą Kancelarię postanowieniu m.in. to, iż: „opisane we wniosku o zezwolenie na zbieranie odpadów przedsięwzięcie nie jest tożsame z przedsięwzięciem, dla którego wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż powiększeniu uległa powierzchnia magazynowania odpadów o zlokalizowany na tej działce budynek. W związku z powyższym dla planowanego przedsięwzięcia nie można zastosować zwolnienia z uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na podstawie zapisów art. 72 ust. 2a pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku(…). Reasumując, powyższe przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed uzyskaniem zezwolenia na zbieranie odpadów”.
Stanowisko wójta można sprowadzić do stwierdzenia, iż ustawodawca w żaden sposób nie ograniczył zakresu ww. opinii, a przepis art. 41 ust. 6a ustawy o odpadach nie normuje w żaden sposób zakresu kognicji organu opiniującego wniosek o wydanie pozwolenia na zbieranie odpadów.
Tymczasem prawidłowa wykładnia przywołanego wyżej przepisu winna prowadzić do konkluzji, że jedynie w zawężonym zakresie wójt (burmistrz, prezydent) może opiniować ww. wniosek – zasadniczo w zakresie zgodności z przepisami planistycznymi. I w takim też zakresie winien poczynić ustalenia faktyczne. Co istotne bowiem, organ współdziałający (wójt, burmistrz, prezydent) nie wydaje decyzji rozstrzygającej istotę sprawy (zgodę na zbieranie odpadów), a co za tym idzie winien zbadać sprawę jedynie w granicach kompetencji zakreślonych przepisami prawa.
ZAKRES OPINII WÓJTA CO DO ZBIERANIA ODPADÓW NIE TYLKO W ZAKRESIE M.P.Z.P.
Można oczywiście przyjąć, że zakres opinii wójta (burmistrza, prezydenta) nie ogranicza się do przedstawienia przez organ opiniujący jedynie argumentacji dotyczącej zgodności planowanego przedsięwzięcia z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie oznacza to jednak, że zakres tej opinii nie jest niczym ograniczony. Z jednej strony ogranicza go bowiem przedmiot postępowania, albowiem opinia może odnosić się tylko i wyłącznie do tego, co ma być przedmiotem rozstrzygnięcia organu głównego (starosty), czyli w tym przypadku przedłużenia pozwolenia na zbieranie odpadów. Z drugiej jednak strony opinia ta nie może wykraczać poza zadania należące do kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta).