Prawo Ochrony Środowiska
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt

Prawo Ochrony Środowiska

Banner
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt
Odpady

Wójt (burmistrz, prezydent) opiniuje w ograniczonym zakresie wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów

przez Damian Buniak 14 września 2024
0 komentarzy
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

 

W prowadzonej przez naszą Kancelarię sprawie wójt, w odpowiedzi na wniosek starosty, wydał negatywną opinię w sprawie wydania spółce zezwolenia na zbieranie odpadów (kontynuację prowadzonej działalności związanej z odpadami).

Postanowienie zostało wydane na podstawie art. 41 ust. 6a ustawy o odpadach, z którego wynika, że „Organ właściwy wydaje zezwolenie na zbieranie odpadów lub zezwolenie na przetwarzanie odpadów po zasięgnięciu opinii wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, właściwych ze względu na miejsce prowadzenia zbierania odpadów lub przetwarzania odpadów”.

GMINY OPINIUJĄ W OGRANICZONYM ZAKRESIE ZGODĘ NA PRZEDŁUŻENIE DECYZJI NA ZBIERANIE ODPADÓW

Z brzmienia tego przepisu wynika, że postanowienie uzgadniające może być wydane jedynie w ograniczonym zakresie, tj. w zakresie kompetencji jakie przysługują wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi). W tym zakresie opinia może dotyczyć zasadniczo zgodności z przepisami planistycznymi, tj. dotyczyć materii, czy inwestycja planowana będzie zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego dla działki, na której będzie lub ma być kontynuowana dotychczasowa działalność związana z odpadami. Dlatego jeżeli działalność jest prowadzona zgodnie z planem to wójt (burmistrz, prezydent) może zasadniczo jedynie zaopiniować pozytywnie złożony wniosek. 

Tymczasem w omawianej sprawie wójt – wykraczając poza swoje uprawnienia – stwierdził w postanowieniu, że wniosek o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów opiniuje negatywnie z uwagi na rzekome zwiększenie powierzchni magazynowania odpadów. 

ZWOLNIENIE Z UZYSKIWANIA KOLEJNEJ DECYZJI ŚRODOWISKOWEJ NA ZBIERANIE ODPADÓW

Wójt podniósł w zaskarżonym przez naszą Kancelarię postanowieniu m.in. to, iż: „opisane we wniosku o zezwolenie na zbieranie odpadów przedsięwzięcie nie jest tożsame z przedsięwzięciem, dla którego wydano decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż powiększeniu uległa powierzchnia magazynowania odpadów o zlokalizowany na tej działce budynek. W związku z powyższym dla planowanego przedsięwzięcia nie można zastosować zwolnienia z uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na podstawie zapisów art. 72 ust. 2a  pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku(…). Reasumując, powyższe przedsięwzięcie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przed uzyskaniem zezwolenia na zbieranie odpadów”.  

Stanowisko wójta można sprowadzić do stwierdzenia, iż ustawodawca w żaden sposób nie ograniczył zakresu ww. opinii, a przepis art. 41 ust. 6a ustawy o odpadach nie normuje w żaden sposób zakresu kognicji organu opiniującego wniosek o wydanie pozwolenia na zbieranie odpadów. 

Tymczasem prawidłowa wykładnia przywołanego wyżej przepisu winna prowadzić do konkluzji, że jedynie w zawężonym zakresie wójt (burmistrz, prezydent) może opiniować ww. wniosek – zasadniczo w zakresie zgodności z przepisami planistycznymi. I w takim też zakresie winien poczynić ustalenia faktyczne.  Co istotne bowiem, organ współdziałający (wójt, burmistrz, prezydent) nie wydaje decyzji rozstrzygającej istotę sprawy (zgodę na zbieranie odpadów), a co za tym idzie winien zbadać sprawę jedynie w granicach kompetencji zakreślonych przepisami prawa.

ZAKRES OPINII WÓJTA CO DO ZBIERANIA ODPADÓW NIE TYLKO W ZAKRESIE M.P.Z.P.

Można oczywiście przyjąć, że zakres opinii wójta (burmistrza, prezydenta) nie ogranicza się do przedstawienia przez organ opiniujący jedynie argumentacji dotyczącej zgodności planowanego przedsięwzięcia z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Nie oznacza to jednak, że zakres tej opinii nie jest niczym ograniczony. Z jednej strony ogranicza go bowiem przedmiot postępowania, albowiem opinia może odnosić się tylko i wyłącznie do tego, co ma być przedmiotem rozstrzygnięcia organu głównego (starosty), czyli w tym przypadku przedłużenia pozwolenia na zbieranie odpadów. Z drugiej jednak strony opinia ta nie może wykraczać poza zadania należące do kompetencji wójta (burmistrza, prezydenta). 

 

Wójt (burmistrz, prezydent) opiniuje w ograniczonym zakresie wniosek o zezwolenie na zbieranie odpadów was last modified: 22 października, 2024 by Damian Buniak
Damian Buniak

Skomentuj Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

poprzedni wpis
Hałas. TEREN OBJĘTY OCHRONĄ AKUSTYCZNĄ
następny wpis
Postępowanie związane ze zmianą stosunków wodnych na gruncie 

Podobne wpisy

Działalność związana z odpadami musi być zgodna z planem zagospodarowania przestrzennego

4 kwietnia 2017

Kary za nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów

18 maja 2017

Instalacje w prawie ochrony środowiska

30 sierpnia 2016

Odmowa wydania zezwolenia na zbieranie lub przetwarzanie odpadów

9 grudnia 2020

Czy uszkodzony pojazd może stanowić odpad?

23 października 2017

Przeniesienie decyzji zezwalającej na wytwarzanie i przetwarzanie odpadów

12 czerwca 2018

Nowe przepisy o odpadach i opakowaniach w 2018 roku

6 października 2017

Definicja odpadu

23 lutego 2018

Kto odpowiada za składowanie odpadów

11 czerwca 2019

Międzynarodowe przemieszczanie odpadów

12 maja 2017

Damian Buniak

Damian Buniak

Na łamach tego bloga podejmuję tematykę związaną z prawem ochrony środowiska i przyrody. Więcej..

Social Media

Facebook Twitter Linkedin

Tematy Główne

  • Decyzja środowiskowa
  • Instalacje w prawie ochrony środowiska
  • Ochrona przyrody
  • Odpady
  • Prawo wodne
  • Różne o środowisku

Subskrypcja

Kancelaria

Kancelaria Radców Prawnych Dagmara Buniak i Damian Buniak
ul. Krowoderska 5 lok 1
31-141 Kraków

Kontakt

tel.: +48 697 762 468
tel.: +48 607 841 258
email: damian@buniak.pl
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Polityka prywatności
  • Ograniczenie odpowiedzialności

© Damian Buniak


Powrót Na Górę