REKLAMACJA OD BŁĘDNIE USTALONEJ OPŁATY ZA USŁUGI WODNE
Tak się składa, że jeżeli opłata za usługi wodne została ustalona w sposób błędny, to masz prawo i możliwość się bronić.
Prawo wodne z 20 lipca 2017 roku wprowadziło szereg opłat za usługi wodne, w tym za usługi w postaci poboru wód podziemnych lub wód powierzchniowych.
Zasadą jest, że opłata za usługi wodne za pobór wód składa się z:
1. opłaty stałej, oraz
2. opłaty zmiennej uzależnionej od ilości wód pobranych.
Wysokość opłaty za pobór wód podziemnych ustala organ o nazwie Wody Polskie i przekazuje taką informację podmiotom zobowiązanym do wniesienia takiej opłaty w formie informacji rocznej.
Informacja roczna powinna zawierać również (przede wszystkim) uzasadnienie, z którego będzie wynikało, w jaki sposób obliczono wysokość opłaty.
Co jednak, jeżeli wysokość opłaty rocznej została obliczono w sposób wadliwy ?
Co, jeśli adresat opłaty nałożonej przez Wody Polskie nie zgadza się z jej wysokością ?
Taki podmiot – obowiązany do ponoszenia wadliwie obliczonej opłaty za usługi wodne – może złożyć reklamację.
W treści reklamacji należy podnieść kompleksową argumentację, z której będzie wynikało dlaczego opłata została obliczona wadliwie.
Reklamację należy złożyć do Wód Polskich w terminie nie dłuższym niż 14 dni.
SKARGA OD BŁĘDNIE USTALONEJ OPŁATY ZA USŁUGI WODNE
Jeżeli Wody Polskie nie uwzględnią pozytywnie reklamacji, to wówczas wydają decyzję administracyjną ustalającą opłatę.
Od takiej decyzji ustalającej opłatę podmiot korzystający z wód ma prawo złożyć skargę do sądu administracyjnego.
W skardze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego należy przedstawić po pierwsze żądanie uchylenia decyzji, a ponadto przedstawić zarzuty i argumenty świadczące o wadliwości decyzji, związane ze sposobem obliczenia spornej opłaty stałej lub zmiennej.
Sąd administracyjny po skontrolowaniu legalności decyzji ustalającej opłatę za usługi wodne może ją uchylić, co spowoduje, że organ Wody Polskie będzie musiał zweryfikować swoje obliczenia zgodnie z wytycznymi Sądu.