Prawo Ochrony Środowiska
  • Strona Główna
  • O mnie
  • Kontakt

Prawo Ochrony Środowiska

Banner
  • Strona Główna
  • O mnie
  • Kontakt
Instalacje w prawie ochrony środowiskaOpłaty / Kary za korzystanie ze środowiska

Przegląd ekologiczny

przez Damian Buniak 22 stycznia 2019
0 komentarzy
0
Facebook Twitter Google + Pinterest
Czym jest przegląd ekologiczny

Prawo ochrony środowiska umożliwia organowi ochrony środowiska w razie stwierdzenia okoliczności wskazujących na możliwość negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko zobowiązać podmiot prowadzący instalację (podmiot korzystający ze środowiska) do sporządzenia i przedłożenia przeglądu ekologicznego. 

Czym jest dokładnie przegląd ekologiczny ?

Przegląd ekologiczny jest szczególnego rodzaju opinią specjalistyczną ustalającą określone fakty związane z funkcjonowaniem instalacji.

Przegląd ekologiczny

Przeprowadzenie przeglądu ekologicznego ma na celu potwierdzenie negatywnego oddziaływania na środowisko lub wykluczenie takiego oddziaływania oraz umożliwienie podjęcia działań zmierzających do usunięcia ujemnego oddziaływania na środowisko w przypadku jego wystąpienia.

Zgodnie  z orzecznictwem sądów postępowanie prowadzone na podstawie art. 237 ustawy Prawo ochrony środowiska – czyli związane z przeglądem ekologicznym – ma charakter uznaniowy co oznacza, iż nie w każdej sytuacji zaistnieje potrzeba określenia obowiązku sporządzenia przeglądu ekologicznego.

Pamiętać jednak należy, że wystarczy samo wykazanie możliwości negatywnego oddziaływania instalacji na środowisko, a więc wskazania na potencjalnie występujące zagrożenie, aby organ zobowiązał podmiot prowadzący instalację do sporządzenia przeglądu ekologicznego.

W praktyce organ prowadzący takie postepowania musi wskazać dokładnie w stosunku do jakich konkretnie urządzeń technicznych, ich zespołu lub nie będących takim urządzeniami budowli, zamierza ustanowić obowiązek sporządzenia i przedstawienia przeglądu ekologicznego.

Kto jest stroną postępowania związanego ze sporządzeniem przeglądu ekologicznego

Dodatkowo wskazać należy, że nie każdy podmiot może być stroną  postępowania związanego z przeglądem ekologicznym.

Stroną takiego postępowania jest każdy, czyjego interesu prawnego lub obowiązku dotyczy postępowanie albo kto żąda czynności organu ze względu na swój interes prawny lub obowiązek.

Przykładem strony, która może mieć interes prawny w sprawie związanej z przeglądem ekologicznym jest właściciel nieruchomości położonej w zasięgu negatywnego oddziaływania prowadzonej inwestycji na środowisko.

Osoby nie mogące natomiast wykazać swego interesu prawnego mogą powiadomić organ ochrony środowiska o okolicznościach wskazujących na możliwe negatywne oddziaływanie instalacji na środowisko, co może skutkować wszczęciem postępowania na podstawie art. 237 ustawy Prawo ochrony środowiska z urzędu.

Należy jednak zaznaczyć, że taka osoba (informująca o negatywnym oddziaływaniu na środowisko) nie nabywa z tego powodu statusu strony takiego postępowania, co w praktyce wiąże się z tym, że nie ma wglądu w akta sprawy i nie ma możliwości zaskarżania rozstrzygnięć administracyjnych (np. decyzji) związanych z tym postępowaniem do organów wyższych instancji lub sądów administracyjnych.

Przegląd ekologiczny was last modified: 29 stycznia, 2019 by Damian Buniak
Damian Buniak

Skomentuj Cancel Reply

poprzedni wpis
Opady – definicja dla przedsiębiorcy
następny wpis
Wstrzymanie użytkowania obiektów budowlanych lub instalacji przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska

Podobne wpisy

Gospodarka odpadami poza instalacjami lub urządzeniami

17 stycznia 2017

Kiedy powstaje szkoda w środowisku

3 marca 2017

Przeniesienie pozwolenia emisyjnego (pozwolenia zintegrowanego, na wprowadzenie gazów i pyłów, ścieków, wytwarzanie odpadów)

31 sierpnia 2018

Liberalizacja możliwości wycinki drzew od 1 stycznia 2017 roku

12 stycznia 2017

Opłata produktowa – poprawność danych przyjętych do obliczenia opłaty

10 lutego 2017

Kolejna zmiana dotycząca wycinki drzew – ustawa o ochronie przyrody

23 lutego 2017

Opłaty podwyższone za składowanie odpadów

9 czerwca 2016

Czy hala magazynowa może być uznana za instalację ?

6 lutego 2019

Kary za nielegalne międzynarodowe przemieszczanie odpadów

18 maja 2017

Metoda ustalania opłaty podwyższonej c.d.

11 czerwca 2016

Damian Buniak

Damian Buniak

Radca Prawny

Jestem radcą prawnym. W mojej prawniczej działalności zajmuję się sprawami związanymi z prawem ochrony środowiska. Na co dzień reprezentuję klientów przed sądami i urzędami. Więcej..

Social Media

Facebook Twitter Linkedin

Tematy Główne

  • Bez kategorii
  • Decyzja środowiskowa
  • Instalacje w prawie ochrony środowiska
  • Ochrona przyrody
  • Odpady
  • Opłaty / Kary za korzystanie ze środowiska
  • Prawo wodne

Subskrypcja

Archiwum

  • styczeń 2023
  • listopad 2022
  • marzec 2022
  • grudzień 2021
  • październik 2021
  • lipiec 2021
  • marzec 2021
  • grudzień 2020
  • sierpień 2020
  • marzec 2020
  • styczeń 2020
  • październik 2019
  • wrzesień 2019
  • lipiec 2019
  • czerwiec 2019
  • maj 2019
  • kwiecień 2019
  • marzec 2019
  • luty 2019
  • styczeń 2019
  • październik 2018
  • wrzesień 2018
  • sierpień 2018
  • czerwiec 2018
  • marzec 2018
  • luty 2018
  • styczeń 2018
  • grudzień 2017
  • listopad 2017
  • październik 2017
  • wrzesień 2017
  • czerwiec 2017
  • maj 2017
  • kwiecień 2017
  • marzec 2017
  • luty 2017
  • styczeń 2017
  • grudzień 2016
  • listopad 2016
  • październik 2016
  • wrzesień 2016
  • sierpień 2016
  • lipiec 2016
  • czerwiec 2016

Ostatnie komentarze

    Kancelaria

    Kancelaria Radców Prawnych Dagmara Buniak i Damian Buniak s.c.
    ul. Krowoderska 5/11
    31-141 Kraków

    Kontakt

    tel.: +48 697 762 468
    tel.: +48 607 841 258
    email: damian@buniak.pl
    • Facebook
    • Twitter
    • Linkedin
    • Polityka prywatności
    • Ograniczenie odpowiedzialności

    © Damian Buniak


    Powrót Na Górę