Przedsiębiorcy prowadzący działalność związaną z odpadami doskonale znają problemy związane z opłatą produktową i sprawozdawczością z tym związaną.
W największym skrócie i uproszczeniu opłata produktowa jest obliczana i wpłacana za wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach.
Obowiązek wpłacenia opłaty produktowej powstaje w sytuacji, gdy podmioty wprowadzające produkty w opakowaniach nie wywiązały się z obowiązku zapewnienia odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowaniowych.
Wysokość opłaty produktowej jest uzależniona od różnicy pomiędzy wymaganym a osiągniętym rocznym poziomem odzysku i recyklingu odpadów.
A zatem w praktyce niezwykle ważnym zagadnieniem jest sprawozdawczość, bo to od niej w głównej mierze zależy wysokość naliczanej opłaty produktowej.
Jeżeli dane przyjęte do obliczeń w sprawozdaniu przez podmiot zobowiązany do wniesienia takiej opłaty są błędne, to Marszałek Województwa wszczyna postępowanie administracyjnej w celu wyjaśnienia wszelkich okoliczności i uzyskania prawidłowych danych do obliczenia opłaty produktowej.
Aby jednak w sposób wiarygodny obliczyć wysokość, czy też określić zaległości z tytułu opłaty produktowej Marszałek Województwa musi przeprowadzić postępowanie dowodowe rzetelnie – jeżeli ze sprawozdania lub z zestawienia sprawozdania z innym dowodem (np. protokołem pokontrolnym) wynika, że dane przyjęte do obliczeń przez podmiot zobowiązany są błędne, to Marszałek podejmuje wszechstronne czynności w celu wyjaśnienia sprawy i uzyskania prawidłowych danych. Dla przykładu niezbędnym będzie dokładne zweryfikowanie danych przedstawionych w sprawozdaniu w zakresie masy i ilości opakowań wprowadzonych na rynek.
Nie jest prawidłowym (co w praktyce się często zdarza) określenie przez Marszałka Województwa opłaty produktowej jedynie na podstawie domysłów lub błędnych wniosków.
Jeżeli do tego dojdzie koniecznym będzie zaskarżenie takiej decyzji.