Prawo Ochrony Środowiska
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt

Prawo Ochrony Środowiska

Banner
  • Strona Główna
  • O blogu
  • Kontakt
Prawo wodne

NAKAZ ODBUDOWY LUB LIKWIDACJI URZĄDZENIA WODNEGO

przez Damian Buniak 7 kwietnia 2025
0 komentarzy
0
Facebook Twitter Google + Pinterest

Utrzymywanie urządzeń wodnych jest obowiązkiem o kluczowym znaczeniu dla ochrony środowiska wodnego oraz bezpieczeństwa hydrologicznego. Jednym z przepisów prawnych regulujących tę sferę jest art. 191 ust. 1 ustawy Prawo wodne. Przepis ten wyposaża organy administracji wodnej w kompetencje do reagowania w sytuacjach, gdy niewłaściwe utrzymanie urządzenia wodnego prowadzi do zmiany jego funkcji lub wywołuje negatywne skutki środowiskowe.

Zgodnie z art. 191 ust. 1 Prawa wodnego, jeżeli nienależyte utrzymywanie urządzenia wodnego skutkuje jego szkodliwym oddziaływaniem na wody lub grunty bądź prowadzi do zmiany jego funkcji, organ właściwy w sprawach pozwoleń wodnoprawnych może — z urzędu lub na wniosek — wydać decyzję nakazującą:

  • przywrócenie poprzedniej funkcji urządzenia wodnego,
  • wykonanie urządzeń zapobiegających szkodom,
  • lub likwidację już powstałych szkód.

Podstawową przesłanką dla wydania takiej decyzji jest dbałość o racjonalne korzystanie z wód, bez ich pogarszania, marnotrawienia lub powodowania szkód dla środowiska i infrastruktury.

CZYM JEST NIENALEŻYTE UTRZYMANIE URZĄDZENIA WODNEGO ? 

W myśl art. 188 ust. 1 Prawa wodnego, utrzymywanie urządzeń wodnych obejmuje ich eksploatację, konserwację oraz remonty. Celem tych działań jest zachowanie ich pierwotnej funkcji. Zakres ten jest szeroki i dotyczy zarówno prostych czynności, jak i skomplikowanych robót technicznych.  Zaniechania mogą doprowadzić do:

  • zatorów w ciekach wodnych,
  • degradacji rowów melioracyjnych (które – zgodnie z art. 16 pkt 65 – są urządzeniami wodnymi),
  • zmiany kierunku odpływu wód lub ich spiętrzenia.

DECYZJA ZOBOWIĄZUJĄCA DO PRZYWRÓCENIA STANU ZGODNEGO Z PRAWEM 

Decyzja wydawana na podstawie art. 191 ust. 1 Prawa wodnego ma charakter restytucyjny – jej celem jest przywrócenie stanu zgodnego z prawem poprzez odbudowę funkcji urządzenia wodnego lub usunięcie skutków jego niewłaściwego utrzymania.

Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku w wyroku z 12 marca 2020 r. (sygn. II SA/Bk 24/20), nadrzędnym celem takich decyzji jest zapewnienie takiego korzystania z wód, które nie powoduje pogorszenia ich stanu oraz nie szkodzi ekosystemom od nich zależnym.

WARUNKI NIEZBĘDNE DO WYDANIA DECYZJI RESTYTUCYJNEJ 

Treść art. 191 ust. 1 precyzuje zarówno kompetencje organu administracji wodnej, jak i podstawy wydania decyzji. Zatem aby decyzja mogła zostać wydana, organ musi w toku postępowania ustalić następujące fakty:

  1. Istnienie urządzenia wodnego na danym terenie.
  2. Właściciela tego urządzenia.
  3. Fakt, że urządzenie jest nienależycie utrzymywane (np. brak konserwacji, zaniechanie remontów).
  4. Skutek tego zaniedbania – czyli zmiana funkcji urządzenia lub jego negatywne oddziaływanie na wody lub grunty.

Aby decyzja restytucyjna była prawidłowo wydane powyższe przesłanki muszą być spełnione. W praktyce często się zdarza, że tego typu rozstrzygnięcia są uchylane przez sądy administracyjne właśnie z tego powodu, że któraś z tych czterech przesłanek nie została wykazana w sposób prawidłowy.

Podsumowując powyższe wskazać należy, że wyżej wskazana podstawa (art. 191) stanowi jeden z kluczowych instrumentów prawnych służących ochronie urządzeń wodnych i zapewnieniu prawidłowego korzystania z zasobów wodnych w Polsce. Jego znaczenie rośnie szczególnie w obliczu zmieniających się warunków klimatycznych i związanych z nimi zagrożeń hydrologicznych. Jednocześnie orzecznictwo podkreśla, że skuteczne zastosowanie tego przepisu wymaga precyzyjnego ustalenia stanu faktycznego i jednoznacznego przypisania odpowiedzialności właścicielowi urządzenia wodnego (tak m.in.  WSA w Białymstoku w wyroku z dnia 28 stycznia 2025 r.,II SA/Bk 704/24).

NAKAZ ODBUDOWY LUB LIKWIDACJI URZĄDZENIA WODNEGO was last modified: 6 czerwca, 2025 by Damian Buniak
naprawienie urządzenia wodnego
Damian Buniak

Skomentuj Cancel Reply

Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.

poprzedni wpis
Kompetencje RDOŚ do interweniowania w sprawach pozwoleń na budowę wydanych bez decyzji środowiskowej

Podobne wpisy

Pozwolenie wodnoprawne a ochrona ludzkiego zdrowia

15 września 2017

Decyzja o zakazie korzystania z wód – nowe Prawo wodne (od 2018r.)

5 stycznia 2018

Operat wodnoprawny – właściwe ustalenie stron postępowania jest istotne

2 czerwca 2017

Budowa na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią

2 grudnia 2016

Zgłoszenie zamiast obowiązku uzyskania pozwolenia wodnoprawnego

22 sierpnia 2016

Nadzór budowlany nie zajmuje się oceną stanu wody na gruncie

6 lutego 2017

Nie wolno zalewać działek sąsiednich

15 listopada 2016

Przeniesienie pozwolenia emisyjnego (pozwolenia zintegrowanego, na wprowadzenie gazów i pyłów, ścieków, wytwarzanie odpadów)

31 sierpnia 2018

Strony w postępowaniu o wydanie pozwolenia wodnoprawnego

22 marca 2017

Pozwolenie wodnoprawne przed inwestycją, a nie po jej wykonaniu

22 lutego 2017

Damian Buniak

Damian Buniak

Na łamach tego bloga podejmuję tematykę związaną z prawem ochrony środowiska i przyrody. Więcej..

Social Media

Facebook Twitter Linkedin

Tematy Główne

  • Decyzja środowiskowa
  • Instalacje w prawie ochrony środowiska
  • Ochrona przyrody
  • Odpady
  • Prawo wodne
  • Różne o środowisku

Subskrypcja

Kancelaria

Kancelaria Radców Prawnych Dagmara Buniak i Damian Buniak
ul. Krowoderska 5 lok 1
31-141 Kraków

Kontakt

tel.: +48 697 762 468
tel.: +48 607 841 258
email: damian@buniak.pl
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
  • Polityka prywatności
  • Ograniczenie odpowiedzialności

© Damian Buniak


Powrót Na Górę