Przepisy prawa określają ściśle określone terminy obowiązywania zezwoleń na zbieranie odpadów, a w konsekwencji przewidują konieczność uzyskiwania nowych zezwoleń, nie zaś przedłużania czasu ważności zezwolenia aktualnie obowiązującego.
Wynika to z tego, iż każdorazowo planowana działalność musi być zgodna z przepisami prawa miejscowego, w tym z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.
Ustawa o odpadach wskazuje, że organ odmawia wydania zezwolenia na zbieranie odpadów lub zezwolenia na przetwarzanie odpadów, w przypadku, gdy zamierzony sposób gospodarowania odpadami jest niezgodny z przepisami prawa miejscowego (np. miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego).
Co prawda przepisy ustawy o zagospodarowaniu przestrzennym umożliwiają podmiotom prowadzącym określoną działalność kontynuowanie dotychczasowego, legalnego sposobu zagospodarowania, w sytuacji zmiany przeznaczenie funkcji terenu. Jednakże – jak podnosi się w orzecznictwie sądów administracyjnych – prawo do kontynuowania dotychczasowego sposobu zagospodarowania terenu ma ograniczony w czasie charakter i trwa aż do naturalnego wygaszenia zezwolenia na prowadzenie w danym miejscu działalności związanej ze zbieraniem odpadów.